Colecistul – polipii veziculari

Polipii reprezinta structuri ce protruzioneaza in interiorul lumenului vezicular. Sunt clasificati in polipi benigni si maligni. Alta clasificare ar putea fi polipi benigni si premaligni, in functie de opinii si mecanismul de aparitiei al adenocarcinomului vezicular.
Reprezinta o leziune des intalnita, de obicei detectabila la o ecografie abdominala de rutina. Ecografia are cea mai mare specificitate si sensibilitate in detectia polipilor veziculei biliare (structuri hiperecogene in interiorul colecistului, care nu lasa „con de umbra” posterior; fara semnal circulator). CT-ul si altele nu sunt prea utile in investigarea polipilor.

Polipii benigni, ca sa zicem asa, sunt in principiu colesterinici. Se asociaza cu colesteroloza, de obicei sunt mai mult de 3 polipi si sub 1 cm in dimensiuni. Unii dau ca procent 90-95 dintre toti polipii. Nu au potential malign.
Restul procentului e alcatuit de polipii inflamatori, hiperplastici, fibrosi, din tesut limfoid si adenomatosi (tumori benigne veziculare). Dintre acestea din urma, adenoamele sunt cele mai des intalnite tumori benigne de la nivelul colecistului. E discutabil daca sunt leziuni premaligne sau nu.
Bun, deci majoritatea polipilor sunt sub 1 cm. Sa le zicem polipii buni. In cazul in care exista astfel de polipi in colecist si simptome asociate – sindrom dispeptic biliar, durere in etajul abdominal superior, cefalee si altele, ar trebui practicata colecistectomia. Deci polipii simptomatici de operat in orice caz. Daca astfel de polipi buni sunt asimptomatici ar trebui tratati dupa cum urmeaza (a se vedea si schema).
Primul caz, polipi buni asociati cu calculi – de operat. Cazul doi, polipi buni fara calculi – de urmarit. In functie de varsta, la pacient peste 50 ani – de operat.  Sub 50 ani – de urmarit la 6-12 luni ecografic. De aici si cazul trei, daca polipul bun creste repede in dimensiuni – de operat. Cu steluta, la pacientii sub 50 ani care au colici biliare si ceva polipi, de tratat simptomatic si cu dieta.
Restul polipilor peste 1 cm – de operat.
La fel cum ar trebui operat si colecistul care are modificari ale mucoasei vizibile ecografic. Exista opinia ca unii ecografisti experimentati pot diferentia un polip bun de unul rau. In ajutor, polipii sesili si cu baza larga de implantare, polipii cu pedicul lung, sau localizati la nivel infundibular sau cei asociati cu modificari ale mucoasei pot fi incadrati la polipi rai. Si ar trebui musai operati.
Se pot trage astfel niste concluzii.

Varsta peste 50 ani, dimensiunea peste 10 mm si/sau unicitatea, modificari ecografice ale mucoasei colecistului, coexistenta litiazei, simptomatologie persistenta si polipi cu modificari mentionate mai sus reprezinta factori de risc in aparitia adenocarcinomului vezicular si prin urmare ar trebui efectuata colecistectomia in toate aceste cazuri.

Totusi, de ce atatea discutii cu polipii colecistului? Fiindca adenocarcinomul, cancerul de vezicula biliara, despre care discutam cu alte ocazii, este invaziv, si are un prognostic foarte prost, de obicei sub 1 an de la momentul descoperirii, fiindca asta se intampla tardiv. Ca si clasificare utila, adenoamele in principiu au sub 1 cm, de la 1 cm pana la 3 cm vorbim de adenocarcinom in situ si peste 3 cm e deja carcinom invaziv.
Colecistectomia, rezectia de segment IV si Va si limfadenectomie de la nivelul hilului hepatic pot creste speranta de viata in cazul unui cancer de vezica biliara. Asta daca nu exista deja metastaze. Si inca ceva nasol, iradierea si chimioterapia nu prea au efect. Deci singura solutie e chirurgia oncologica. Practic rostul studiilor polipilor si modificarilor mucoasei colecistului este sa operam cancerul cand inca e in situ – sansele de supravietuire sunt maxime. Deci, in principiu, orice pacient care la o examinare ecografica abdominala prezinta polipi la nivelul colecistului e bine sa faca o vizita unui chirurg.

Acest articol a fost publicat în Colecistul și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Colecistul – polipii veziculari

  1. luminita spune:

    pentru un adolescent de 17 ani caruia i s-a descoperit ecografic un polip pe colecist infracentrimetric aderent la peretele inferior ce sfaturi aveti? mentionez ca are dureri de cap foarte intense si aproape permanente, greata, balonare, lipsa pofta de mancare.multumesc.

  2. Micu Daniel spune:

    am si eu un polip de 6-8mm ce trebuie sa fac?

  3. Alice spune:

    am fost si mi-am facut o ecografie abdominala.Mi s-a spus ca am polipi veziculari si mi-a mai spus sa tin regim.Ce pot sa fac ce sfaturi imi dati?

  4. katalyna spune:

    Buna ziua! Am 35 de ani si in dec 2014 mi s-a descoperit ecografic un polip colesterolic de 2 mm. Mi s-a prescris bilicol,motilium si sargenor 10 zile pe luna tratament ce l-am urmat pana in prezent insa nu mi s-a prescris regim alimentar. In urma cu câteva zile am făcut o noua ecografie iar polipul are acum 4 mm. Cu tratamentul pe care l-am făcut durerile de cap si stările de greata au dispărut insa nu si durerea din partea dreapta de sub coaste care este aproape zilnica. Ce ma îngrijorează cel mai tare este ca acest polip și-a dublat dimensiunea in doar 3 luni si ce se va întâmpla daca tot creste in ritmul acesta? Este necesara operația,regim doar, sau ce se poate face? Va rog sa îmi dați un sfat ! Va mulțumesc!

  5. cristina spune:

    Bună seara,
    La o ecografie abdominala facuta in regim de urgenta pentru probleme cauzate de o gastrita, tatălui meu i s a descoperit un polip la vezica biliara de 1cm.Tatal meu are 90 de ani.Ce trebuie sa fac,având în vedere și varsta.S ar putea interveni chirurgical?

    • claudeforu spune:

      Buna ziua. Nu mi-ati relatat cauzele pentru care ati ajuns in urgenta cu tatal dvs.
      Cat priveste varsta, depinde mult de starea generala de sanatate a pacientului; am avut si pacienti de 96 ani, care au trecut cu brio printr-o operatie laparoscopica.
      Probabil tratamentul antispastic, antisecretor si antialgic insotit de regim alimentar ar putea constitui o varianta de terapie.
      Dar pentru edificare ar trebui sa ne vedem la un consult.

Lasă un răspuns

